Wegańskie bezy bez jajek i śmietana bez mleka czyli wegańska pavlova z fiołkami

Bezy z wody po cieciorce krążą po anglojęzycznych stronach od jakiegoś czasu, zawitały też do Polski. Pomimo iż nie lubię bez, bo to niemal czysty cukier, to postanowiłam spróbować z czystej ciekawości, a wiecie dokąd ona prowadzi 🙂 Akurat cieciorkę wykorzystałam do ciasta cieciorkowego, które zawiozłam na spotkanie autorskie „Słodkiego sposobu” zorganizowane przez SMAK – Magazyn wokół stołu w Warszawie. No a wodę spod cieciorki (ciecierzycy właściwie) przerobiłam na torciki bezowe z bitą śmietaną i fiołkami 🙂

Wegańskie bezy bez jajek z wegańską śmietaną bez mleka

woda spod cieciorki z 1 puszki
1 i 1/4 szklanki cukru pudru 
1 łyżeczka soku z cytryny (lub octu jabłkowego)

Otworzyć puszkę cieciorki i zlać wodę. Ubijać ją na wysokich obrotach, aż wytworzy się piana. Dodawać stopniowo cukier puder ciągle ubijając. Powinna powstać gładka, puszysta, sztywna, lśniąca piana, jak przy normalnych bezach. Na koniec dodać sok z cytryny. Szprycą (uwielbiam końcówkę z dużą gwiazdą :)) nałożyć pianę w kształt kółek na papier do pieczenia w środku formując lekkie wgłębienie. Surowe bezy cieciorkowe pachną brzydko – jak fasola z puszki, ale się nie zrażajcie, odorek zniknie. Piec w 120°C przez ok. 80 minut, aż będą całkiem suche. Wystudzić w uchylonym piekarniku. Przechowywać w szczelnym pojemniku/puszce.

Na suche, wystudzone bezy nałożyć wegańską bitą śmietanę migdałową – przepis jest tutaj. Na 4 torciki potrójna porcja powinna wystarczyć. Moim zdaniem to najlepsza wegańska bita śmietana, jaką jadłam, ale jeżeli wolicie, to można wykorzystać gęstą część mleka kokosowego z puszki (jak już jedziemy na puszkach, to po całości ;)), lub krem jaglany KLIK. Do ubijania dodałam trochę ksylitolu, wanilię i skórkę cytrynową.

Torciki bezowe udekorować świeżymi fiołkami wonnymi, ulubionymi owocami albo truskawkami – jak w klasycznej Pavlovej.

Mmmmm!… Sammmm cukier 😀 Ale słowo daję, że gotowym bezom cieciorkowym niczego nie brakuje do tradycyjnych na białku. Różnica jest naprawdę minimalna, więc jeżeli nie powiecie gościom, że nie są zrobione z jajek, to w życiu się nie zorientują! Śmietana migdałowa przez masło kakaowe smakuje jakby dodana do niej była biała czekolada 😉 Torciki pierwsza klasa, pomimo iż jedynie fiołki w nich nie udają czegoś innego 😛

Próbowałam wcześniej piec bezy na bazie siemienia lnianego, ale nie byłam zadowolona z efektu, a i babraniny stanowczo za dużo jak na moją cierpliwość. Na zagranicznych stronach spotkałam się jeszcze z gumą ksantanową i skrobią ziemniaczaną, wodę spod gotowania fasoli, albo proteinę sojową w proszku – bezy z puszki cieciorki to zdecydowanie najprostsze rozwiązanie. Ale następnym razem spróbuję z ksylitolem, bo klasyczna beza z nim wychodzi zupełnie inaczej, więc ciekawam jak zachowa się cieciorka.

Smacznego!

P.S. Dziś rozpoczyna się Festiwal Nauki w Krakowie, przyjdźcie koniecznie, bo dzieją się fajne rzeczy! A w sobotę w namiocie nr 32 na Rynku będę ja 🙂

2 myśli w temacie “Wegańskie bezy bez jajek i śmietana bez mleka czyli wegańska pavlova z fiołkami

Dodaj komentarz